GreenWeek

September 2021

UX Research
UX/UI Design
UX/UI Design
App design
App design
UX Research

De opdracht

IceMobile, met jarenlange ervaring in data, design en food retail, werkt samen met Club Leaf, een bedrijf dat bewustwording over klimaatverandering wil vergroten.

Zij kwamen naar Hogeschool Rotterdam met de vraag: "hoe kunnen we commerciële bedrijven of consumenten helpen duurzamere keuzes te maken zonder hun gedrag te verstoren?"


Voor dit project hebben wij gekozen om Picnic als fictieve foodretailer te gebruiken, vanwege hun sterke focus op duurzaamheid. Het doel is een concept te ontwikkelen dat vooral gericht is op het vergroten van bewustwording rondom duurzaamheid.

De uitdaging:
Bewust kiezen zonder gedoe

Het doel van de app is om de doelgroep bewuster te maken van hun eetkeuzes en de impact die deze hebben op het klimaat. Dit moet ervoor zorgen dat gebruikers, ook na de Groene Week, vaker kiezen voor duurzame producten en zo op de lange termijn bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering. Daarbij is het belangrijk dat het gebruik van de app het normale boodschappen doen niet verstoort.

De oplossing:
Duurzaam kiezen, simpel beloond

We hebben de wireframes vertaald naar een prototype van een app waarin Picnic-gebruikers hun reguliere boodschappen kunnen blijven doen, zonder hun dagelijkse routine te veranderen. Tijdens de Groene Week staat de app in het teken van bewust en gezonder eten: gebruikers verzamelen punten bij duurzame keuzes, die ze kunnen inwisselen voor gratis producten. Daarnaast biedt de app uitleg over waarom een GreenWeek-product beter is dan het reguliere alternatief, om zo het bewustzijn te vergroten.

Bekijk ook